I. Tytuł innowacji:
SŁÓWKO TYGODNIA.
II. Nazwa placówki:
Szkoła Podstawowa w Okonku
III. Autor:
Irmina Żarska.
IV. Osoba wprowadzająca:
Małgorzata Kijowiec
V. Rodzaj innowacji:
programowo-metodyczna.
VI. Zakres innowacji:
1. Adresaci innowacji: uczniowie Szkoły Podstawowej w Okonku
2. Czas realizacji innowacji:
● data wprowadzenia: 14.02.2025.
● data zakończenia: 06.06.2025.
VII. Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja Słówko tygodnia jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów.
VIII. Założenia innowacji:
Cele główne:
● wzbogacanie słownictwa uczniów,
● zachęcanie i motywowanie uczniów do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.
Cele szczegółowe:
● uatrakcyjnienie lekcji języka polskiego,
● pogłębianie zainteresowania przedmiotem,
● zwiększanie sprawności w zakresie słuchania i czytania ze zrozumieniem,
● rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów,
● wykorzystywanie przez uczniów nowych słów w mowie i piśmie.
I. Harmonogram realizacji innowacji:
L.P. |
Zakres działania |
Termin |
1. |
Zapoznanie uczniów z tematem i zakresem innowacji. |
14.02.2025 |
2. |
Cotygodniowe wprowadzanie „słówka tygodnia” i aktywności z nim związanych (używanie w mowie, piśmie, sprawdzenie znajomości znaczenia): ● bynajmniej, ● manowce, ● ambiwalentny, ● kwintesencja, ● sigma, ● azbest, ● enigmatyczny, ● pejoratywny ● marazm, ● konfabulacja ● awangarda ● tudzież, ● konwersacja, ● abstrahować, ● kolokwialny ● pretensjonalny. |
luty 2025 - czerwiec 2025 |
3. |
Ewaluacja projektu (ankieta, quiz, sprawozdanie). |
czerwiec 2025 |
II. Spodziewane korzyści z wprowadzenia innowacji:
- Oczekiwane efekty dla ucznia:
● wzbogacenie słownictwa,
● zwiększona motywacja do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego,
● atrakcyjniejsze lekcje języka polskiego,
● zwiększenie sprawności w zakresie czytania i słuchania ze zrozumieniem,
● rozwinięcie aktywności uczniów w zakresie używania trudnych słów.
- Oczekiwane efekty dla szkoły:
● podnoszenie jakości pracy szkoły,
● wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły,
● promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,
● zwiększenie atrakcyjności prowadzonych lekcji.
III. Ewaluacja innowacji:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę wśród uczniów (mającą na celu poznanie ich opinii dotyczącej wprowadzonej innowacji pedagogicznej), oraz quiz sprawdzający stopień opanowania słów zaproponowanych w ramach innowacji. Szczegółowa analiza wyników ankiety i wyników quizu pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji tej innowacji. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz przedstawione dyrektorowi szkoły oraz nauczycielom w czasie posiedzenia Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Okonku w czerwcu 2025 roku.